0

Вашата колекция е празна

02 октомври, 2022 4 минути за прочитане

„БОГ Е СВЕТЛИНА И ОНЕЗИ,КОИТО ХОДЯТ С НЕГО,ХОДЯТ В СВЕТЛИНАТА…” Из евангелие на Йоана



Във време на тотален обществен и политически хаос, на национален и духовен нихилизъм и обезкостена култура, на господстващи ерзаци и мрачни оракули, един художник ни кани в салоните на Добричката галерия, за да сподели своите „СТО СТЪПКИ СВЕТЛИНА”. За тези, които не познават Христо Кралев, мотото на изложбата ще прозвучи предизвикателно и маниерно. А всъщност, то е сакралното ядро на цялото досегашно творчество на художника. Божието озарение, с което е докоснат всеки земен човек, за да е светъл Пътят му. Но малцина са посочените да раздават светлина и Бог не ни се сърди, че ги наричаме „творци”. Един от тях е Христо Кралев.

Преди близо 50 години той даде своя обет пред живописта и с аскетична всеотдайност ѝ посвети цялата си същност. С необичайна за младостта му мъдрост съгради сред необята на добруджанската земя своя параклис и започна да окачва на белите му стени „иконите” си. С пословична последователност създаде свой идеопластичен език, който го откроява сред хилядите рисуващи като самобитен художник, нямащ аналог в съвременното ни изкуство. И в това той не търсеше маниерност. Стендал беше казал, че не отделя художника от мислителя, както не отделя художествената форма от художествената мисъл. Като отчаян златотърсач, Христо винаги е търсил зрънцето промисъл, което дава същността на феномена, наречен Живот. Скитайки се в добруджанската шир и разговаряйки с птиците, облаците, житата и тревите, той неизменно стига до един вековен, самотен в равнината дъб и започва да разравя корените му. Там, където ревниво е скътана паметта на древната земя и нейните хора, с езическите им обичаи, с християнската им сакралност, с баладичния наниз от празници и ритуали, в които хора, животни и природа са свързани във вселенска хармония. Така върху стените на Христо Кралевия параклис се раждаха нови и нови наративи, наситени с метафори и алегории. Художникът създаде своя космогония, в която оплождащите слънчеви лъчи докосват Земята, за да се родят житата, с които добруджанските мадони ще окичат главите си и ще изпекат хляба насъщен. С праисторическа любов човекът разговаря с животните, а Христовите празници са пропити от виталност и смирение, от патриархална близост и човеколюбие. Редом с неповторимата си иконография Христо Кралев създаде и технология, в която изящната линия на рисунката оформя плитък релеф на изображението. Едно своеобразно Брайлово писмо, с което и слепият би могъл да „прочете” баладите и притчите на Христо Кралев. И защото творбите на художника са апотеозен химн на живота, върху палитрата му обичливо се докосват цветовете на заобикалящата ни природа, на тези, от бабините престилки и черги, на тези, от православната икона. Винаги съм се възхищавал на витражното усещане, което носят работите на художника. На Светлината, която рисува заедно с него и събира многобройните парченца изображения, като в магичен калейдоскоп, от който сетивата започват да болят. Всъщност, нали за светлината ни говори авторът с тази си изложба! Бягайки от салонната кавалетност на картината, Христо Кралев облече изображенията си в необичайни форми, изрисува и условните рамки, за да ни каже, че неговата изразност е естествена и непокварена. В тази изложба виждаме причудливи пластични фрагменти, които носят облагородена декоративност, но най-често допълват художническото послание. („Химн”, „Дървото на живота”, „Зимна песен”) Художникът създаде цикъл от творби, напомнящи домашни олтари, за да подсили екзистенциалното звучене на теми като ПЪТ, ВЯРА, ВЕЧНОСТ.

Христо Кралев - Химн


Свещенодействайки в своя параклис, Христо Кралев остана далече от суетата на артистичните среди и на живота. В най-омерзителното време на подменени ценности и обругани национални икони, на време, в което повечето художници захвърлиха четките си, оправдавайки се с трудното битие, Кралев продължи мисионерски да следва пътя си. С къшей хляб и чаша вино на масата си. Майка Добруджа не е оставила никого гладен. И до днес зиме и лете, през пролет и есен, той броди сред природата, за да си поговори с небето и водата, с ехото на минали животи в кладенците, с библейски пастири, чиито тъжни кавали приспиват земята. Прави го с онази пантеистична посветеност, с която Майсторът е обикалял кюстендилските села и с която Христо Каварналиев се е скитал сред скалите и смокините край Калиакра. След това върху платната им са се родили изповеди, които днес наричаме шедьоври. Разбира се, при Христо Кралев няма буквалност на разказа. Видяното и преживяното е само храна за въображението, което ще роди богато опоетизираните балади.

Всички тези неща изричам с отговорността на човек, който следи развитието на Христо Кралев поне от 40 години. Повече от 30 години имам професионалното удоволствие да бъда галерист на художника и да подредя в моята галерия множество негови изложби, да го представя на публиката във Виена, Москва, САЩ, на колекционери от Норвегия, Австрия, Франция. Привилегия и чест за мен е, че с Христо сме дългогодишни приятели и че ни свързват много спомени, които имат специално място в моята памет. Сред десетките талантливи художници, с които работя, и сред стотиците изложби, които съм подредил, името и творчеството на Христо Кралев се открояват като ярко признание за неговия талант и всеотдайност към живописта. За голямото изкуство няма понятия като „провинция” и „провинциално”. Нима скитайки се край Арл, Ван Гог не нарисува най-вълнуващите си платна? Със своето изкуство Христо Кралев създаде „новата митология” на Добруджа. Затова той и творчеството му са чест не само за град Добрич, но и за цялото ни съвременно изкуство.

Сто стъпки Светлина… Аз бих казал – сто стъпала Светлина. По онази стълбица, която води духа ни към Бог. Бог, чието име Христо Кралев носи с такава мисионерска преданост.

Валерий Д. Пощаров


ИЗКУСТВО ПО EMAIL?