Казват, че големите артистични пътеки се зачеват непременно от истинските, а не от уподобените съдби. Казват също, че легендите в изкуството са като Божии криле – нямаш ли ги, не можеш да си ги пришиеш сам. А и да успееш – бързо се прокъсват. Или още първият дъжд, заплакал по тях, ги измива от цветовете и ти – изгубил височина сред полет наум, бързо и не меко се приземяваш – наранен и обезверен, с отпуснати и бутафорни, а на всичкото отгоре – сиви и изпокъсани криле… Затова пък артистите с истинска съдба и своя легенда са обречени да летят, правейки онова, което само изкуството може; хората – по-добри, а живота – по-красив…
Всичко това не му го казах, докато кротко си говорихме пред разжарената камина. Поредните негови картини огряваха лицата на посетителите в галерия “Кавалет” на „Стефан Караджа” – 18. Наблюдавах как хората излизат, по детски просветлени. Впрочем, със своята безпогрешна интуиция децата също го отделяха от тълпата и сред предпразничната суматоха на Варна го пресрещаха с въпрос:
- Ти Дядо Коледа ли си?
Той ги поглеждаше светло и объркано и докато гладеше с длан белите си мустаци и брада, Мария, съпругата му, досетливо му се притичваше на помощ:
- Не, не е Дядо Коледа, деца. Той е брат му, но те много си приличат…
Добрите очи на Ради Неделчев грееха и от тях надничаше собственото му (съхранено и съхранило го) детство. Мислила съм си, гледайки изкуството му, че детският му поглед не може да се имитира, че обратно - подправеният наивизъм винаги е подправен наивизъм и нищо повече.
А ако е вярно това, че дори и “тротоарите се износват от употреба”, то какво остава за изминаваните многократно пътеки в изкуството, които свободният творчески дух следва, като успоредно с това непрекъснато се стреми и да създава нови. Новите “-изми” пък повтарят тази отворена крива на предходните. И всичко – отново, докато пак се върне при чистия поглед на детето, необременено от натрупвания, школовки и имитации. Навярно затова и ексцентричният Пикасо някъде в залеза на годините си споделя, че като млад още е можел да рисува като класиците, а после цял живот се е учил да рисува като детето.
Оттам, от бягството от култивираното познание, започва и връщането към наивизма в артистичното мислене. И разбира се, това “бягство” го виждаме в Меката на живописта, в града, в който дори и въздухът звъни от стремежа и легендите за свобода. Париж ражда Анри Русо - Митничаря. А неговите картини се превръщат в сензация. И както пише един съвременник за тях, “те са като нещастен случай на булеварда”, за който се говори и който вълнува. Така, неговата картина “Салонът на независимите” е точно такова едно жестикуларно оттръскване от езика на познатото. В небето е, разбира се, алегоричният ангел на славата в образа на Мерсие, който прелита с фанфари над Трокадеро. Лъвът от Белфор не е на пиедестал и е предупреждение за онези, които биха ограничили свободата на независимите художници Валтон, Синяк, Вилет и Русо… Пъстрият калейдоскоп на цветовете, безкрайно пестеливата линия връщат точно към необремененото, наивистично, но свободно детско въображение…
В изкуството лепенето на етикети едва ли е най-приятното и полезно занимание – езикът пресъхва от облизването на чуждо лепило, а рискът да сложиш в решетки нечие свободно творческо вдъхновение е голям. Затова в предходните редове се опитах просто да поадвокатствам в полза на свободния избор. Как ще бъде наричан той – примитивизъм, наивизъм или другояче, не бих искала да гадая, защото се сещам за лъва от Белфор…
Убедена съм, че и Ради Неделчев не мисли за всичко това, докато озарен рисува картините си. Готова съм дори да се обзаложа, че докато работи, той се усмихва – не би могло да бъде иначе при този резултат: платната му излъчват доброта и позитивизъм… Толкова хубост, празник за очите и душата, усещане за чистота и надежда не са ме връхлитали от последния прочит на Андерсенова приказка. Разбира се, знаех, че Ради Неделчев има картини в музея “Анри Русо - Митничаря” в Париж, но не този факт ме тласна към началния паралел с именития французин от Анжер. Картините на Ради буквално “избухват” от чисти багри, удобно разположени върху богатите нюанси на бялото. Фигурите му са изчистени от детайли и са композирани върху платната с почти детска смелост и решителност. В картината “Сватба” например се наброяват около стотина фигури на хора и животни, терасовидно разположени по правата селска улица, на върха на която е храмът, облян в светлината на жълтото. Тук са селските музиканти, хорото на сватбарите, шейните с прикята, зяпачите на вечния мегдански театър… Сватбата “тече” по път, маркиран от високите дувари на дворовете, които напомнят сякаш за коловоза на живота, отвъд който сме невъзможни. И отново – не като фон, не като колористичен сблъсък, а едва ли не – като специален персонаж, е изобразена радинеделчевската зима. От нея обаче не ти става студено, а само – светло и чисто…
“Човек е сам върху сърцето на земята,
пронизан от едничък слънчев лъч.
И неусетно пада вечерта…”
Как да му кажа, че не е случайност. Ние така ги наричаме тези неща. А в един друг сценарий, писан от другиго, навярно имат различни имена… Не е случайност навярно и това, че в някогашното списание “България”, списвано на чужди езици, заместник-главната редакторка Дора Чолакова публикува репродукции на Ради Неделчев. А на тях попада галеристът Жорж Каспер. И кани художника на световен конкурс в гр. Морж. Не е случайност и втората награда оттам. А после – и изложбата в Морж. И поканата от музея “Анри Русо-Митничаря” в Париж. И картините му в престижния музей на наива в Загреб – една мощна школа на наивисти, където сред живописта върху стъкло на Генералич – Старши и Младши, на Лакович и други майстори на това изкуство, могат да се видят и творби на българина Ради Неделчев…
Разбира се, това са все спирки по пътя, извървян последователно и търпеливо, а не – точки на приземяване след катапулт. От времето, когато в русенското ателие са се събирали бохемстващи артисти и – то се знае – доста момичета, за които Ради е бил “стената на плача”, са минали много години. В топлото и светло ателие са осъмвали често, те – разказвайки му за своите любови, той – за сънуваните, наум сглобени и разглобени предварително сюжети от картини… До един ден, в който ще се появи Мария. За да остане. И не за да му разказва някакви истории, на които той е само слушател, а за да го направи главен герой в една любов, която вече цял живот споделят...
На това място от разказа си Ради Неделчев съвсем не изглежда като кроткия и добродушен Дядо Коледа. И си мисля, че ако биха видели палавите пламъчета в очите му, и децата не биха го сбъркали… Но това е друга тема.
А последният ни разговор с него все се върти около тази врата на съдбата…
- Как мислиш, всеки ли може да премине през нея? Ето например, дъщеря ти Сабина, чиято изложба видях неотдавна в София – много талантливо момиче, родена колористка – на нея какви съвети даваш, за да премине тя през магичната врата?
- Най-важният урок, който аз съм получил, се нарича “Устойчивост”. Но има и още едно много съществено нещо – артистът да не изневерява на душата си! Дали това не е по-важно, не знам…
И отново виждам как лъвът от Белфор слиза от пиедестала, за да защити въображението и свободата си. Такъв – разкрепостен, верен на себе си и истински, го видяха и стотиците ценители на изящното изкуство в галерия “Кавалет” във Варна, където той получи сред овации годишната награда на галерията: “Кавалер на Почетния сребърен кръст на галерия “Кавалет”.
Само че – защо лъвът? По друг начин би изглеждала навярно тази метафора на свободния творчески дух при Ради Неделчев: една врата в полето (съдбовната врата); тя е леко открехната, само толкова, колкото да покаже колоритната палитра на художника – едно изящно и неуподобено детско хвърчило, завързано за… българския ни корен…
Елка Няголова